[صفحه اصلی ]      
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی awt-yekta Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 7 شماره 3 صفحات 202-213
XML ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ارتش با استفاده از مدل لیب‌کوال Print

[English Abstract]
نویسندگان: مژگان محمدی‌مهر، سید ماجد هاشمی ، ساناز زرگر بالای جمع ، محمدعلی شایسته مغانلو
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۰ - پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۰ - انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۰
چکیده:   (1805 مشاهده)

مقدمه: درحال حاضر، کتابخانه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی مشغول تعریف معیارهای جدید برای توصیف خدمات خود می‌باشند تا درجهت ارزیابی‌های پیامدمحور به‌جای تمرکز صرف بر شاخص‌های دروندادی، بروندادی یا منابع حرکت کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی ارتش با استفاده از مدل لیب کوال انجام گرفته است.
روش: این پژوهش به‌صورت پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لیب‌کوال می‌باشد. نسخه اصلی پرسشنامه لیب کوال در مطالعه غفاری و کرانی در سال 1390 به زبان فارسی (95/0=a) استفاده شد که با توجه به ایجاد تغییرات جزیی در پرسشنامه مذکور توسط پژوهشگران این مطالعه، مجددا پایایی و روایی پرسشنامه سنجش شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان این حوزه تأیید و پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 85/0، تأیید گردید. جامعه پژوهش را استفاده‌کنندگان از کتابخانه های مرکزی، پرستاری و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال تحصیلی 1393-1392 تشکیل می¬دهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 261 نفر به‌عنوان نمونه از لیست دانشجویان هر دانشکده انتخاب شدند. نمونه‌گیری به‌روش تصادفی طبقه‌ای انجام شد و پس از توزیع پرسشنامه‌ها بین نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، به ترتیب 190، 53 و 12نفر از استفاده‌کنندگان کتابخانه های مرکزی، پرستاری و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون های تی زوجی و تحلیل واریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
نتایج: یافته ها نشان داد که در ارزیابی کلی کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تفاوت آماری معناداری بین حداکثر سطح انتظارات کاربران و خدمات دریافتی وجود دارد (001/0P<). اما در حیطه "کتابخانه به‌عنوان یک مکان" میانگین خدمات دریافتی در هر سه کتابخانه، از میانگین حداقل انتظارات کاربران بیشتر می‌باشد. همچنین تفاوت آماری معناداری بین خدمات دریافتی و حداقل انتظارات کاربران در کتابخانه‌های دانشکده پزشکی (001/0P<)، پرستاری (009/0P=) و دندانپزشکی (008/0P=) وجود دارد.
نتیجه گیری: میانگین خدمات دریافتی در هر سه کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ارتش با حداقل انتظارات کاربران تقریباً برابر بوده و کیفیت خدمات در این کتابخانه‌ها مورد قبول می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: لیب‌کوال، مدل، ارزیابی کیفیت، کتابخانه، دانشگاه علوم پزشکی آجا،
متن کامل [PDF 410 kb]   (403 دریافت)
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Mohammadimehr M, Hashemi S M, Zargar Balaye Jame S, Shayesteh Moghanlou M A. Quality assessment of the library services at the AJA University of Medical Sciences libraries using LibQUAL Model. Media. 2016; 7 (3) :202-213
URL http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-212&slc_lang=fa&sid=1
محمدی‌مهر مژگان، هاشمی سید ماجد، زرگر بالای جمع ساناز، شایسته مغانلو محمدعلی. ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی ارتش با استفاده از مدل لیب‌کوال. مجله دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 1395; 7 (3) :202-213
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 )
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.102 seconds with 739 queries by AWT YEKTAWEB 2839