[صفحه اصلی ]      
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی awt-yekta Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 7 شماره 3 صفحات 214-226
XML ارائه مدل و ارزیابی سیستم پیشنهاددهنده سازوکارهای هوشمندسازی مدارس Print

[English Abstract]
نویسندگان: فرشته مطهری، سعید روحانی ، محمد امین زارع
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۰ - پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۰ - انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۰
چکیده:   (2304 مشاهده)

مقدمه: امروزه هوشمندسازی مدارس به‌واسطه پیاده‌سازی و اجرای سیستم‌های هوشمند، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. نوع و نحوه بکارگیری یک سیستم مناسب، نقش عمده‌ای در میزان موفقیت محیط‌های آموزشی گوناگون دارد. مدیران مدارس نیز به دنبال سازوکار¬هایی برای تصمیم¬گیری در راستای هوشمندسازی مدارس هستند تا بتوانند بازده فرآیند آموزشی مدرسه خود را ارتقا بخشند. هدف از این پژوهش، طراحی سیستم پیشنهاددهنده سازوکار¬های هوشمندسازی برای بکارگیری در تعیین سطح فعلی، ارائه سازوکار و پیشنهادهایی برای ارتقای سطح کیفی مدارس می¬باشد.
روش: این پژوهش از نوع علم طراحی و توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن خبرگان هوشمندسازی مدارس در سطح کشور بود که بر اساس روش تصادفی در دسترس، 32 نفر از خبرگان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای هدف پژوهش، مطالعات پیشین مربوط به معیارهای مؤثر در هوشمندسازی مدارس، بررسی و دسته بندی شد. با استفاده از مدل بلوغ فرآیند و مدل بلوغ یادگیری الکترونیکی سؤالاتی تهیه و متناسب با آن، درخت تصمیم در حوزه های شناسایی شده رسم شد. به‌منظور ارزیابی عملکرد صحیح سیستم پیشنهاددهنده، پرسشنامه‌ای بر اساس مدل QUIS تدوین و از طریق آن نظرات خبرگان گردآوری گردید. برای اطمینان بیشتر و برای سنجش روایی صوری و محتوایی از نظر صاحب نظران مربوطه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (92%) محاسبه شد. تحلیل داده ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و آزمون‌های کلموگروف- اسمیرنوف و همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که این سیستم برای پیاده‌سازی در راستای ارتقای سطح کیفی هوشمندسازی مدارس از پتانسیل اجرایی مناسب و بالایی برخوردار است؛ بدین صورت که در مرحله ارزیابی، میانگین وزنی محاسبه شده نمرات بالاتر از میانگین (95/3 تا 187/4 از 5) را کسب کرد.
نتیجه‌گیری: در این پژوهش با توجه به معیارهای مورد نیاز آموزشی، مدلی ارائه، سیستم خبره ای برای پیشنهاد سازوکارهای هوشمند‌سازی مدارس طراحی و در نهایت این سیستم پیشنهاددهنده ارزیابی شد.

واژه‌های کلیدی: هوش مصنوعی، آموزش، مدارس، درخت تصمیم،
متن کامل [PDF 2198 kb]   (262 دریافت)
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Motahari F, Rouhani S, Zare M A. Model Design and Evaluation for Recommender system of Smart Schools Implementation Mechanisms. Media. 2016; 7 (3) :214-226
URL http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-213&slc_lang=fa&sid=1
مطهری فرشته، روحانی سعید، زارع محمد امین. ارائه مدل و ارزیابی سیستم پیشنهاددهنده سازوکارهای هوشمندسازی مدارس. مجله دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 1395; 7 (3) :214-226
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 )
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.101 seconds with 737 queries by AWT YEKTAWEB 2839