[صفحه اصلی ]      
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی awt-yekta Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 7 شماره 3 صفحات 227-238
XML الگویابی ارزیابی چند بعدی کیفیت دوره‌های آموزشی الکترونیکی از دیدگاه فراگیران Print

[English Abstract]
نویسندگان: بهمن سعیدی‌پور ، هانیه شهسواری
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۱ - پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۱ - انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۱
چکیده:   (2879 مشاهده)

مقدمه: با رشد آموزش الکترونیکی در دهه اخیر، جستار در زمینه ارزشیابی و استانداردهای آموزش الکترونیکی، در جهت بهینه‌سازی و اثربخش نمودن آن روی نموده است. این پژوهش با توجه به ضرورت ارزشیابی کیفیت در سیستم‌های آموزش الکترونیکی، از دیدگاه فراگیران و با هدف الگویابی ارزیابی چند بعدی کیفیت دوره‌های آموزش الکترونیکی با رویکردی فراگیرمحور انجام شد.

روش: این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشی الکترونیکی در دانشگاه‌های تهران در سال 93-92 بودند و نمونه، 201 نفر از این دانشجویان در سال 93 بودند که به‌شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با پرسشنامه محقق‌ساخته برای بررسی عوامل مؤثر بر رضایت فراگیران در دوره‌های آموزش الکترونیکی صورت گرفت. روایی ابزار با کسب نظرات سه نفر از استادان گروه علوم تربیتی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد (81%=a). برای تحلیل داده‌ها از مدل تحلیل مسیر استفاده شد که مؤلفه‌های غالب اثرگذار بر رضایت فراگیران شناسایی و مدل علی طراحی شد. عوامل مؤثر بر رضایت فراگیران بررسی و ضمن تحلیل آثار مستقیم متغیرهای اثرگذار، آثار غیرمستقیم آنها نیز بر متغیر وابسته بررسی شد و در نهایت مدل برازش پیشنهادی با استفاده از نرم‌‌افزار Lisrel نسخه 5/8 سنجش شد.

نتایج: با توجه به شاخص برازش به‌دست آمده برای هر مؤلفه، در مجموع شاخص‌ها از مطلوبیت مناسبی برخوردار بودند. روابط بین متغیرها در مدل رضایت فراگیران، بیانگر معنی‌داری روابط بین عامل (رضایت فراگیران) و متغیرهای مکنون؛ به کارگیری تکنولوژی، خصوصیات آموزشی دوره، ارزیابی، پشتیبانی، تعامل، فراگیر و مدیریت در سطح 01/0 معنادار بود.

نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که با در دست داشتن نمرات استاندارد مربوط به متغیرهای تأثیرگذار بر رضایت فراگیران، می‌توان میزان رضایت آنان از کیفیت دوره‌های آموزشی الکترونیکی را برآورد کرد و مدل پیشنهادی برازش خوبی از داده‌های دنیای واقعی داشته است.

واژه‌های کلیدی: الگویابی، ارزیابی، کیفیت، دوره‌های آموزشی الکترونیکی، دیدگاه فراگیر،
متن کامل [PDF 1819 kb]   (298 دریافت)
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Saeidi Pour B, Shahsavari H. Multi-dimensional Quality Evaluation Modelling of E-learning Courses from Learners' Perspective. Media. 2016; 7 (3) :227-238
URL http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-214&slc_lang=fa&sid=1
سعیدی‌پور بهمن، شهسواری هانیه. الگویابی ارزیابی چند بعدی کیفیت دوره‌های آموزشی الکترونیکی از دیدگاه فراگیران. مجله دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 1395; 7 (3) :227-238
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 )
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.093 seconds with 735 queries by AWT YEKTAWEB 2839