[صفحه اصلی ]      
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی awt-yekta Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 7 شماره 3 صفحات 239-250
XML عوامل شغلی و روان‌شناختی مؤثر بر تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دبیران Print

[English Abstract]
نویسندگان: محمدحسن صیف، صغری زارعی ، سعید طالبی ، احمد رستگار
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۳ - پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۳ - انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۳
چکیده:   (6679 مشاهده)

مقدمه: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام‌های آموزشی یک برنامه و جریان آموزشی فعال است که مقدم بر کاربرد آن باید تلاش شود عوامل مؤثر بر تمایل استفاده از این پدیده شناسایی شوند. هدف از این مطالعه، عوامل شغلی و روان‌شناختی مؤثر بر تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دبیران شهر شیراز می‌‌باشد.

روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و روش اجرای آن توصیفی و طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دبیران شهر شیراز می‌باشد. حجم نمونه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای تصادفی و فرمول کوکران تعیین شد (255 نفر). پرسشنامه‌های هنجارذهنی، تناسب فناوری-شغل، سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده و تمایل استفاده از فناوری را تکمیل نمودند. روایی پرسشنامه‌ها به‌صورت صوری(از نظر محققان و 15 نفر از اساتید فناوری آموزشی) و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (69/0)، مورد تأیید قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار لیزرل نسخه 8/8 و روش معادلات ساختاری انجام شد.

نتایج: متغیرهای تناسب فناوری- شغل، هنجارذهنی، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر متغیر تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیرگذار است که هنجار ذهنی (33/0)، بیشترین اثر مستقیم و تناسب فناوری- شغل (08/0)، بیشترین اثر غیرمستقیم را بر تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته است. همچنین بیشترین اثر کل مربوط به اثر تناسب فناوری- شغل، (39/0) وکم‌ترین اثر کل مربوط به متغیر سهولت استفاده ادراک شده (27/0) بر تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌‌باشد.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که مدل پیش‌بینی شده می‌تواند اطلاعات مفیدی را برای مسؤولان آموزش و پرورش در مورد اهمیت عوامل شغلی و روان‌شناختی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دبیران تأثیرگذار است، ارائه نماید.

واژه‌های کلیدی: فناوری، عوامل روان‌شناختی، تمایل، دبیران،
متن کامل [PDF 891 kb]   (316 دریافت)
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Seif M H, Zarei S, Talebi S, Rastegar A. Psychological and job factors influencing the intention to use Information and Communication Technology among teachers. Media. 2016; 7 (3) :239-250
URL http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-215&slc_lang=fa&sid=1
صیف محمدحسن، زارعی صغری، طالبی سعید، رستگار احمد. عوامل شغلی و روان‌شناختی مؤثر بر تمایل استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دبیران. مجله دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 1395; 7 (3) :239-250
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 )
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.092 seconds with 739 queries by AWT YEKTAWEB 2839