[صفحه اصلی ]      
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی awt-yekta Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 7 شماره 3 صفحات 251-260
XML تأثیر دوره پزشکی مبتنی بر شواهد بر دانش و توانایی‌های عملی دستیاران بالینی از دیدگاه آنها Print

[English Abstract]
نویسندگان: زهرا کریمیان ، جواد کجوری، آسیه صالحی ، بهداد امیری
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: ۱۳۹۵/۸/۸ - پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۸ - انتشار: ۱۳۹۵/۸/۸
چکیده:   (2019 مشاهده)

مقدمه: پزشکی مبتنی بر شواهد به معنای کاربرد متعهدانه بهترین شواهد عینی برای اتخاذ تصمیمات تشخیصی و درمانی دقیق، آگاهانه و منصفانه برای بیماران است. این رویکرد، تلاش می­­کند با ایجاد و تقویت توانایی طرح­سؤال، مهارت­های جستجوی اطلاعات، برگزیدن بهترین شواهد و مستندات در دسترس و ارزیابی نقادانه آن و بکارگیری نتایج تحلیل و نقد مستندات و شواهد، کیفیت تصمیم­گیری‌های بالینی را بهبود بخشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دوره‌های آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد بر دانش نظری و توانایی‌های عملی دستیاران بالینی انجام شده است.

روش: تحقیق حاضر با رویکردی کمّی، به روش نیمه­آزمایشی تک گروهی انجام گردید. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه محقق‌ساخته ارزیابی رضایتمندی و خودارزیابی دانش و یک آزمون سنجش توانایی عملی بود که روایی آنها از دیدگاه پنج نفر از متخصصین بالینی و آموزش پزشکی تأیید شد و پایایی دو پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب92/0 و  93/0 بدست آمد. پرسشنامه ها برای همه 110 نفر دستیار شرکت‌کننده در دوره آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد ارسال شد و در نهایت 62 پرسشنامه به‌طور کامل پاسخ داده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزارSPSS  نسخه 14 و آزمون تی‌زوجی، همبستگی پیرسون و آمار توصیفی تحلیل شد.

نتایج: برگزاری دوره در افزایش رضایت، و توانایی عملی دستیاران تأثیر معناداری داشته است. همچنین دانش نظری دستیاران بعد از اتمام دوره در مقایسه با قبل از دوره تفاوت معناداری نشان داد (P<0.01). افزایش دانش نظری و توانایی عملی دستیاران نیز با هم همبستگی معنادار داشتند (r=84%).

نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد لازم است در دوره‌های پزشکی مبتنی بر شواهد، توسعه مهارت‌های عملی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین لازم است در بخش‌های بالینی در مورد ضرورت و الزام تصمیم‌گیری‌های بالینی مبتنی بر شواهد تدابیری اندیشیده شود.

واژه‌های کلیدی: پزشکی مبتنی بر شواهد، آموزش، دستیار بالینی، دانش، توانایی عملی،
متن کامل [PDF 610 kb]   (197 دریافت)
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Karimian Z, Kojouri J, Salehi A, Amiri B. Clinical Residents' Viewpoints on their Knowledge and Practical Capabilities: The Effect of an EBM Course on Focus. Media. 2016; 7 (3) :251-260
URL http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-216&slc_lang=fa&sid=1
کریمیان زهرا، کجوری جواد، صالحی آسیه، امیری بهداد. تأثیر دوره پزشکی مبتنی بر شواهد بر دانش و توانایی‌های عملی دستیاران بالینی از دیدگاه آنها. مجله دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 1395; 7 (3) :251-260
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 )
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.101 seconds with 739 queries by AWT YEKTAWEB 2839