[صفحه اصلی ]      
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی awt-yekta Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 7 شماره 3 صفحات 261-273
XML ارائه مدل علی پیش بینی اضطراب رایانه بر اساس باورهای هوشی: نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و درگیری شناختی Print

[English Abstract]
نویسندگان: احمد رستگار
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: تخصصي | دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۱ - پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۱ - انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۱
چکیده:   (1818 مشاهده)

مقدمه: در عصر حاضر هر چیزی که به فناوری رایانه مربوط باشد حائز اهمیت فرض می‌گردد؛ با این حال، بسیاری از افراد ممکن است نسبت به کار با رایانه احساسات و نگرش‌های منفی داشته باشند که یکی از آنها اضطراب رایانه است. هدف از این مطالعه ارائه مدلی برای پیش‌بینی اضطراب رایانه بر اساس باورهای هوشی با تمرکز روی اهداف پیشرفت و درگیری شناختی بود.

روش: این پژوهش توصیفی از نوع  همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته‌های علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور شیراز بود که 290 دانشجوی کارشناسی (194 دختر و 96 پسر) از دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور شیراز با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌های مقیاس اضطراب رایانه، اهداف پیشرفت، باورهای هوشی و درگیری شناختی بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر به‌کمک نرم‌افزار لیزرل نسخه 51/8 استفاده شد.

نتایج: نتایج نشان داد که اثر مستقیم باورهای هوشی افزایشی بر اضطراب رایانه دانشجویان منفی و برابر با 05/0- است و از نظر آماری در سطح 01/0 معنادار است که از طریق اهداف تبحری و راهبردهای یادگیری عمیق صورت می گیرد. در ضمن، اثر غیرمستقیم باورهای هوشی ذاتی بر اضطراب رایانه برابر با 01/0 و از نظر آماری معنادار نیست. علاوه بر این، از میان متغیرهای وارد شده در پژوهش، بیشترین اثر غیرمستقیم بر اضطراب رایانه به اهداف تبحری تعلق داشت که منفی و مساوی با 13/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار است. همچنین بیشترین اثر مستقیم بر اضطراب رایانه در مدل برازش شده متعلق به راهبردهای شناختی عمیق است که برابر با 39/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار است.

نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که رابطه بین باورهای هوشی و اضطراب رایانه تحت تأثیر اهداف پیشرفت و درگیری شناختی است.

واژه‌های کلیدی: اضطراب رایانه، هوش، اهداف، شناخت،
متن کامل [PDF 771 kb]   (235 دریافت)
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Rastegar A. Presenting a Causal Model of Predicting Computer Anxiety Based on Intelligence Beliefs: The Mediatory Role of Achievement Goals and Cognitive Engagement. Media. 2016; 7 (3) :261-273
URL http://ijvlms.ir/online/browse.php?a_code=A-10-6-217&slc_lang=fa&sid=1
رستگار احمد. ارائه مدل علی پیش بینی اضطراب رایانه بر اساس باورهای هوشی: نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و درگیری شناختی. مجله دانشگاهی پادگیری الکترونیکی. 1395; 7 (3) :261-273
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
 
برگشت به فهرست نشریات دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1395 )
مجله بین رشته ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.114 seconds with 733 queries by AWT YEKTAWEB 2839